Begin vorige week werd duidelijk dat, voor de kinderen van alle groepen 8, geen eindcito gehouden gaat worden!

Yes!

Wat vind ik dit fantastisch nieuws voor alle kinderen. Niks: Vroeg naar bed, gezond eten en hun sport afzeggen…….omdat……die bevreesde eindcito gemaakt moet worden.

Alle kinderen uit groep 8 hebben de afgelopen maanden al genoeg “stress” mogen ervaren met de schoolkeuze en het hopen op de toelating van de school van je dromen.

En uiteindelijk wordt er in de acht basisschool jaren toch echt wel goed genoeg gekeken naar je kind, door alle verschillende leerkrachten.

Door deze bijzondere Corona periode worden “eindelijk” de TALENTEN en competenties van onze kinderen aangesproken. Hoe bijzonder en mooi is dat. Niks, feiten en cijfers.

En hoe geweldig is deze “ moeilijke” periode voor onze kinderen.  Voor hun persoonlijke ontwikkeling ben ik van mening dat deze fase heel veel meerwaarde heeft dan de ,oh zo, bevreesde eindtoets.

Graag zou ik willen pleiten voor onze groep 8-ers, dat ze in hun laatste jaar en de ontwikkeling als puber, meer gezien gaan worden en ontdekken wie ze daadwerkelijk zijn.

Waar liggen mijn kwaliteiten. Waarin kan ik het verschil maken als kind, welke talenten bezit ik (iets wat je “vanzelf doet, geen moeite kost) –

Een paar voorbeelden van TALENTEN die zeker van pas komen in deze tijd:

Rots: Altijd en overal ben jij jezelf, en het maakt je niet uit wat andere van je denken. Je bent rustig en hebt vertrouwen in jezelf, waardoor je ook nieuwe dingen durft te doen.

Je komt tot je recht in moeilijke situaties die jij rustig en stevig kunt aanpakken.

Buikdenker: Je weet soms iets zonder dat je het kunt uitleggen, je bedenkt snel verschillende oplossingen voor het probleem. Je hebt ruimte nodig om je eigen gang te gaan zonder alles uit te moeten leggen.

Stille helper: Je doet graag iets voor andere zodat zij kunnen schitteren. Daarbij hoef jij niet in de spotlights te staan. Zoek mensen op die je graag wilt helpen.

 Positivo: Je ziet overal iets positiefs in en dat werkt aanstekelijk voor de mensen om je heen. Zelfs als het misgaat zie jij de goede dingen die naar een oplossing kunnen leiden. Je neemt met je opgewekte humeur en grapjes de spanning weg.

Doorzetter: Jij houdt vol, ook als iets niet leuk is of saai (huiswerk) . Je bent blij als je klaar bent na je harde werken. Je kunt je lang focussen op je werk. Je werkt een grote klus systematisch af, deelt het werk op in stukjes. Zoek een plek waar je rustig kunt werken.

Trouwe vriend: Voor jouw vrienden en familie ga je door het vuur. Je gaat ook zorgvuldig met anderen mensen om, al ben je niet met ze bevriend.

Bezige bij: Je vindt het leuk om altijd met iets bezig te zijn, voor ontspanning maak je tijd vrij. Je ziet welke klusjes er zijn en begint er met plezier aan.

Ontrafelaar: Je houdt van erg moeilijke en ingewikkelde dingen. Je ziet snel waar de knoop zit. Je wordt helemaal blij als je snapt hoe iets werkt.

En zo zijn er nog zoveel meer talenten die je bezit. Het is de meest mooie schat die je van binnen kunt dragen. Alleen JIJ bezit deze combinatie aan talenten, het maakt je uniek. Authentiek. Prachtig.

Wat komt er nog meer aan de orde in de “Corona” tijd? Zomaar wat voorbeelden:

  • Leren omgaan met telleurstellingen (niet meer “sporten”, niet meer afspreken met je vriendjes en vriendinnetjes, alle speelgelegenheden afgesloten, school dicht, niet meer op bezoek kunnen bij je familie…..)
  • Denken in mogelijkheden (wat kan er nog wel)
  • Leren plannen
  • Digitaal schoolwerk maken
  • Samenwerken via internet met klasgenoten
  • Sociaal contact zoeken op andere manieren
  • Zorgen voor de medemens, bijvoorbeeld de ouderen in de buurt
  • Lief zijn voor broertjes of zusjes
  • Meehelpen in het huishouden
  • Creativiteit
  • Spelen in de natuur
  • Herkennen dat regels er niet voor niets zijn (1,5 meter afstand)
  • Communiceren op de “normale” manier (zonder telefoon)
  • Kaarten of brieven schrijven aan familie en vrienden
  • Genieten van de kleine dingen
  • Inzien dat iedereen in hetzelfde schuitje zit (of je nu VMBO, HAVO,VWO of gymnasium gaat doen)
  • Nadenken over de gevolgen van dit virus
  • Meekijken hoe het er in andere landen aan toegaat
  • Bespreken hoe jij je voelt in deze tijd.
  • Ideeen bedenken om andere te helpen of te steunen
  • Rust en tijd voor het lezen van een boek
  • ………. En ga zo maar door.

Het ontdekken van jezelf, en het stilstaan bij, je unieke “binnenkant” geven altijd een meerwaarde voor de ontwikkeling en groei als persoon in de rest van je leven!

Groet,

Claire Hendriks

www.ikziejouwel.nl

www.yesditbenik.nl

Een talentgesprek is altijd mogelijk, zelfs nu, online…….

Neem gerust contact op.